Fandom

Szczecin Wiki

Grunwaldzki (plac)

87stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy Placu Grunwaldzkiego. Zobacz też: Plac Grunwaldzki(przystanek).

plac Grunwaldzki
Centrum
8 czerwiec i nie tylko... 001.jpg
Panorama placu Grunwaldzkiego
Okres powstania: XX wiek
Długość: (?) m
Zakres numerów: 1-4
Kursujące autobusy: 70
Kursujące tramwaje: 0,1,4,5,11,12
[ Zobacz ulicę w Google Maps]

Plac Grunwaldzki-plac w centrum szczecina. Na tym placu spotykają się: aleja Piłsudskiego,aleja Jana Pawła II,ulica Rayskiego i ulica Śląska. Wszystkie te ulice przecinają plac. Jest to największy szczeciński plac, wzorowany na paryskim placu de Gaulle'a.

HistoriaEdytuj

W XIX wieku w tym miejscu były rozstaje dróg. W późniejszym czasie Georg Hausmann zaprojektował w tym miejscu plac gwiaździsty, któremu nadano imię Kaiser Wilhelm platz (plac Cesarza Wilhelma). Niedługo potem plac zabudowano okazałymi kamienicami. Najokazalsza była na narożniku z ulicą Rayskiego i ulicą Śląską. Zwieńczona była cebulastymi kopułami, na parterze znajdowała się restauracja. Na narożniku ulicy Rayskiego i alei Piłsudskiego znajdowały się dwa budynki, były to dwie kamienice, co cieka we jedna z nich była cofnięta od placu, przed nią znajdował się niewielki ogródek. Przy placu wybudowano również inne budynki, między innymi kamienica w stylu secesyjnym mieszcząca aptekę.Podczas II wojny światowej plac został częściowo zniszczony.Po wojnie na miejscu zniszczonych kamienic powstały bloki mieszkalne.Na placu często organizowane są różne manifestacje.pod koniec sierpnia 2009 roku wylano nowy asfalt na jezdnię.

KomunikacjaEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Komunikacja miejska na pl.Grunwaldzkim.

Plac przecina torowisko tramwajowe, po którym poruszają się następujące linie tramwajowe:

Jeśli chodzi o autobusy, to są to następujące linie autobusowe:

Przez plac przejeżdzają także liczne linie autobusowe hipermarketowe.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki