Fandom

Szczecin Wiki

Plac Grunwaldzki

87stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Plac Grunwaldzki
Szablon:Main other

Plac Grunwaldzki (1864-1877 Westend Kirchplatz, 1877-1945 Kaiser Willhelm Platz) - największy szczeciński plac gwiaździsty, nieoficjalnie główny plac miasta. Położony w dzielnicy Śródmieście na osiedlu Centrum.

HistoriaEdytuj

Teren, na którym obecnie znajduje się plac Grunwaldzki, należał przed II poł. XIX wieku do wojska. W miejscu samego placu usytuowany był Fort Wilhelma. W latach 60. XIX wieku niemiecki architekt zaprojektował projekt centralnego, prostokątnego placu, wzorowanego na założeniach urbanistycznych z Londynu. Miał to być dzisiejszy plac Grunwaldzki. Realizacja projektu została wstrzymana ze względu na opór wojska. Do planów powrócono dnia 31.03.1874, gdy na sesji rady miejskiej opracowano ostateczny, zmodyfikowany projekt placu. Do realizacji projektu przystąpiono w latach 80. XIX wieku. Wówczas wszystkie pierzeje zostały zabudowane kamienicami w stylu eklektycznym oraz secesyjnym. Niejedna z nich posiadała na dachu bogate zdobienia, takie jak kopuły i ozdobne płotki. Na placu powstało także torowisko tramwajowe, które przebiegało po współczesnej jezdni. W latach 20. XX wieku linię tramwajową przeniesiono na środek placu. Całość oświetlały stylowe latarnie. W czasie nalotów alianckich w 1944 roku plac został częściowo zniszczony. Zbombardowana została kamienica pomiędzy ulicą Śląską a Rayskiego, zabudowania pomiędzy Rayskiego a Jedności Narodowej oraz jedna kamienica przy narożniku placu z ulicą Śląską (pierzeja pomiędzy aleją Jedności narodowej a ulicą Śląską. Pozostałe zabudowania spłonęły. Po II wojnie światowej przystąpiono do odbudowy placu. Na początku lat 60. wyburzono ocalałe kamienice w kwartale Śląska - Mazurska - Rayskiego i na ich miejscu zbudowano SP 64. Po zakończeniu budowy szkoły wzniesiono przy placu trzy modernistyczne bloki - dwa 8-piętrowe oraz jeden 4-piętrowy. Budowa wieżowców mieszkalnych znacznie zaburzyła linię zabudowy. Ponadto nie odtworzono zniszczonych kopuł niektórych kamienic przy placu - skupiając się na remoncie tych zachowanych. Na szczęście nie zlikwidowano ocalałych elewacji kamienic, restaurując zachowane gzymsy. W latach 60. tramwaje znów zaczęły jeździć wokół placu. Odnowiono także bruk oraz założono klomby kwiatowe. 10 lat później, za czasów prezydenta Jana Stopyry linię tramwajową przełożono na środek placu oraz wylano asfalt na jezdnię. Pod koniec lat 90. przeprowadzono remont placu Grunwaldzkiego. Wymieniono wówczas bruk, lampy, ławki. I połowa XXI wieku przyniosła remont chodników przy budynkach przylegających do placu. Docieplone zostały również bloki mieszkalne. Wyremontowano też dachy kamienic, niestety bez odtworzenia uszkodzonych w czasie ostatniej wojny detali.

ZabudowaEdytuj

Kamienica Jedności Narodowej 12 róg PiłsudskiegoEdytuj

Przedwojenny adres: Kaiser Wilhelm Strasse 12 Kamienica wzniesiona na narożniku ówczesnych ulic Cesarza Wilhelma (niem.Kaiser Wilhelm Strasse) oraz Fryderyka Karola (niem.Friedrich Karl Strasse)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki