FANDOM

Tramwaje 010.jpg

Tatra KT4DtM na placu Grunwaldzkim

Tramwaje i nietylko 014.jpg

Konstal 105Na w alei Piastów

Plik:1239042350.jpg

Sieć połączeń tramwajowych w Szczecinie - zarządzana i regulowana jest przez spółkę Tramwaje Szczecińskie z.o.o, która została wydzielona w 2009 roku z Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. 21 października 1872 r. jeszcze przed zburzeniem murów fortecznych inżynier Johannes Büssing otrzymał z Królewskiej Dyrekcji Policji w Berlinie koncesję na budowę sieci tramwajowej obsługiwanej przez tramwaje konne. 25 marca 1879 r. powstała spółka Stettiner Straßen-Eisenbahn Gesellschaft (Szczecińskie Towarzystwo Ulicznej Kolei Żelaznej).Pierwszą linię tramwaju konnego otwarto 23 sierpnia .Pierwsza linia prowadziła okolic obecnego pl. Gałczyńskiego przez pl. Zwycięstwa do ul. Staszica, a 16 października uruchomiono drugą linię z ul. Wiszesława do ul. Potulickiej. Długość obu tras wyniosła prawie 11,5 km. Początkowo zakupiono 16 wagonów, które ciągnęło 80 koni, a w 1898 r. było już 39 wagonów i 198 koni. W 1886 r. uruchomiono kolejne 2 linie: z Dworca Głównego do ul. Chmielewskiego oraz z ul. Wyszyńskiego do Nabrzeża Wieleckiego. Pierwsza zajezdnia została zbudowana na skrzyżowaniu obecnych al. Wojska Polskiego i ul. P. Skargi. Później powstały jeszcze 3: przy ul. Dębogórskiej, przy ul. Dubois i przy ul. Kolumba.

W latach 1896-1900 rozpoczęto elektryfikację linii.Dokonała tego firma Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft. Główne linie tramwajowe były dwutorowe, a boczne jednotorowe. Prąd dostarczały elektrownie na Pomorzanach, Starym Mieście i najstarsza w Szczecinie, przy ul. Gdańskiej. Tramwaje miały silnik o mocy 35 KM.Dopiero w 1904 roku wprowadzono oprócz kolorów, numerację linii. W 1903 roku wybudowano, obecnie nieistniejącą linię do ul.Wendy, zaś w 1927 roku, również obecnie nieistniejącą linię do lotniska w Dąbiu.W 1940 r. długość linii osiągnęła 50,3 km, przewieziono wówczas 58,8 mln osób (w 1910 r. było to 18,6 mln). Po nalotach alianckich w latach 1943-1944 wiele torowisk było nieprzejezdnych, jednak dzięki pracy szczecińskich tramwajarzy udało się w tym czasie część linii przywrócić w miarę możliwości do normalnego funkcjonowania.

Po wojnie pierwszą linię oznaczoną numerem 1 uruchomiono z zajezdni przy Niemierzyńskiej do Bramy Portowej. Po wojnie postanowiono ograniczyć komunikację tramwajową w centrum. Zlikwidowano tory na ul. Staszica - ul. E. Plater, ul. Rayskiego - część ul. Malczewskiego (od al. Wyzwolenia do ul. Matejki) oraz na ul. Wendy i przez Most Cłowy. w 1946 roku były już 4 linie tramwajowe.W 1956 r. kursowało 9 linii tramwajowych. W stosunku do dzisiejszych, ówczesne trasy uległy tylko niewielkim zmianom. Trasy linii 1, 5, 7 i 9 kursowały po istniejących jeszcze torowiskach na al. Wojska Polskiego od pl. Zwycięstwa do pl. Sprzymierzonych, ul. Obrońców Stalingradu i ul. Staromłyńską.1 grudnia 1973 rozpoczęto likwidację tramwajów w centrum (nie zrealizowano w całości tego planu).zlikwidowano pomimo licznych protestów ruch tramwajowy na części al. Wojska Polskiego (od ówczesnego pl. Lenina – obecnie pl. Sprzymierzonych do pl. Zwycięstwa), ul. Obrońców Stalingradu i ul. Jagiellońskiej (od al. Wojska Polskiego do al. Piastów). Oddano do użytku tory na al. Bohaterów Warszawy (od ul. Jagiellońskiej) i ul. Krzywoustego (do pl. Kościuszki).

Stan obecny Edytuj

Obecnie planuje się budowę Szczecinskiego Szybkiego Tramwaju i zakup nowych Tramwajów typu PESA 120Na.

Tramwaje w Szczecinie:
Tramwaje i nietylko 014.jpg

* Linie

-Kursujące: 01234567891112

-Zawieszone:10

-Planowane:101314

-Nieistniejące:1N2N3N4N5N6N7N8N9N25E

* Tabor

-Tabor eksploatowany: Konstal 105N,Konstal 105Na,Tatra KT4D,Tatra T6A2D

Więcej z Fandomu

Losowa wiki