FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy Wyszyńskiego. Zobacz też: Wyszyńskiego(przystanek).
Wyszyńskiego
Stare Miasto
Sierpień 2008 (45).jpg
ul.Wyszyńskiego
Okres powstania: XXVII
Długość: (?) m
Zakres numerów: 1-42
Kursujące autobusy: 52,61,75,76,A,B,C,D,E
Kursujące tramwaje: 2,7,8
[ Zobacz ulicę w Google Maps]

OpisEdytuj

Ulica Wyszyńskiego - to ulica w dzielnicy Śródmieście na osiedlu Stare Miasto .

PrzebiegEdytuj

Obecnie ulica rozpoczyna swój bieg od alei Niepodległości, następnie zbiega się z:

Następnie przechodzi w Most Długi;przedłużenie ulicy na Łasztowni stanowi ulica Energetyków.

HistoriaEdytuj

Plik:Skanuj0043.jpg
Plik:Skanuj0044.jpg

Ulica powstała w XVII wieku jako droga prowadząca do kościoła św. Jakuba. Najpierw zabudowę stanowiły drewniane domy, później pierwsze kamienice. Największy rozkwit ulicy Wyszyńskiego (wtedy Breite strasse;ul.Szeroka)był na początku XX wieku, kiedy przy ulicy zbudowano wiele domów towarowych, i secesyjnych kamienic z wieżyczkami.Jako ciekawostkę można dodać, że wówczas ulica kończyła się na ul.Sołtysiej, dalej przechodziła w wąskie ulice prowadzące do mostu Długiego.Wyszyńskiego była wtedy prawdziwym centrum handlowym Starego Miasta.

Okres II wojny światowejEdytuj

Ulica została bardzo zniszczona w czasie drugiej wojny światowej, praktycznie wokół było morze gruzów. po wojnie zdecydowano zamiast odbudować stare miasto postawić w tym miejscu zupełnie nową dzielnicę, ulica została przebita do bulwaru piastowskiego, wzdłuż niej postawiono bloki i wieżowce mieszkalne. Przed wojną ulica nazywała się Szeroka, ale dopiero teraz jest Szeroka. Z dawnych zabudowań ocalały jedynie 3 kamienice w pobliżu narożnika z ul.Herberta.

WspółczesnośćEdytuj

Obecnie remontuje się bloki znajdujące się przy ulicy, w 2001 roku wybudowano Hotel Campanile.

KomunikacjaEdytuj

Na ulicy znajduje się przystanek Wyszyńskiego

GaleriaEdytuj

Szczecin 071.jpg To hasło jest 55. artykułem na Szczecinwikii!

Więcej z Fandomu

Losowa wiki