Fandom

Szczecin Wiki

Ulica Malczewskiego

87stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ulica Malczewskiego
Szablon:Main other

Ulica Jacka Malczewskiego - to ulica w dzielnicy Śródmieście, będąca naturalnym przedłużeniem ulicy Rayskiego, zaś przedłużeniem ulicy Malczewskiego jest ulica Szarotki.

HistroriaEdytuj

Ulica wytyczona z początku XX wieku, wraz z całym powstającym wówczas Śródmieściem.Projektantem zabudowy był George Hausmann. Przy ulicy wybudowano wiele kamienic z secesyjnymi i klasycystycznymi zdobieniami. W części ulicy od Matejki do Parkowej wybudowano tory tramwajowe.Podczas II wojny światowej cały teren tej części śródmieścia został silnie zniszczony, z odcinka między ul.Matejki a ul.Rayskiego zachowała się tylko kamienica pod numerem 34, wpisana do rejestru budynków. W dalszej części ulicy było mniej zniszczeń, przetrwało tam dużo kamienic. Po wojnie przy ulicy wybudowano Osiedle Grunwaldzkie oraz Dom Marynarza, wybudowano też nowe tory tramwajowe, dzięki czemu tramwaje jadące z pl.Grunwaldzkiego do stoczni miały lepszą i szybszą trasę niż dziś. Jednak w latach 60 były plany likwidacji tramwajów w centrum, ten plan częściowo zrealizowano likwidując tramwaje na części ul.Malczewskiego, więc tramwaje zmuszone zostały jeździć z pl.Grunwaldzkiego ul.Piłsudskiego, dalej ul.Matejki by skręcić w część ulicy, na której są tramwaje. W 2001 roku przy ul.Malczewskiego wybudowano Centrum Galaxy na narożniku z al.Wyzwolenia, co wzbudziło liczne kontrowersje m.in Szczecinianie oczekiwali w tym miejscu wieżowca. W 2008 roku na drugim narożniku z al.Wyzwolenia rozpoczęto budowę Biurowca Oxygen. Zakończono ją w 2010 roku.

Etymologia nazwyEdytuj

Przedwojenna nazwa brzmiała Birkenalle czyli poniemiecku aleja Gruszowa, obecna pochodzi od Jacka Malczewskiego, polskiego malarza.

LinkiEdytuj

Przemiana ulicy Malczewskiego

Więcej z Fandomu

Losowa wiki